Dag 5 Oinville sur Montcient

18 mei 2022 - Drocourt, Frankrijk

Zoals de titel al aangeeft dag 5.

In Noyon hadden we een volledige woning voor ons zelf, na 2 dagen inwonend te zijn geweest, wel een verademing. Waar we lekker hebben geslapen en zijn gestart met een lekker ontbijtje.
Het ontbijt, je gelooft het of niet, had tevens een hoog literair gehalte. Wim verraste ons met een bijzonder gedicht “ Koning Lariloff” van Annie M.G. Schmidt.

Voordat we  vanochtend op pad zijn gegaan, hebben we nog eerst even een foto gemaakt bij een Franse vestiging van Randstad. Dit viel het personeel op maar ook de eigenaresse van de tegenover gelegen parfumerie. Dus niet alleen een foto van ons vijven, maar uiteraard ook foto’s met en voor de dames van het uitzendbureau en de parfumerie.
Zo zie je maar mensen verzamelen ook alles.  En vervolgens natuurlijk op Facebook. Dit nieuws moet je toch delen met je vrienden.

De rit liep voortvarend . Voordat we het wisten waren we al in Compiegne. Niet dat dit zover van Noyon ligt, maar meer doordat het een redelijke lange afdaling was.
Achter Compiegne voel je een serene rust. Akkervelden vol met koolzaad, peultjes (plukrijp), suikerbieten en andere gewassen in een glooiend landschap. Wat een ruimte. Ik denk dat de kreet zo vrij als God in Frankrijk hier zeker van toepassing is.

Achter elkaar fietsend over drukke wegen om vervolgens weer een zijweggetje in te duiken en de rit te vervolgen langs een kanaal of akkers. Veel variatie weer.

Kilometers lange stroken met klaprozen die buigend door de wind ons leken te begroeten.

Het wordt ondertussen steeds drukker met Camino-gangers in alle leeftijden en maten. Soms te voet anderen op de fiets.

Zoals o.a. Jean-Pierre, woonachtig vlak bij Brussel die vanaf Bordeaux samen met een vriend verder fietst.
Of een Belgisch echtpaar, dat op elektrische fietsen, dagelijks 90 km van hotel naar hotel fietsen. Leuk om even een praatje te maken en elkaar vervolgens een goede en veilige reis te wensen.
De eerste kuitenbijters hebben we inmiddels gehad. Klimmetjes tot ca 2 km met stijgingspercentages tot 12% zorgen er wel voor dat je bij de les blijft en de tocht niet onderschat wordt.

De temperatuur is ook zo’n dingetje. Uren in de zon fietsen betekent veel, heel veel drinken en een pauze extra. De verwachting is dat de temperatuur de komende de dagen nog verder gaat stijgen.
Als er een keuze zou zijn tussen zon en regen waren we er snel uit. Zon.
Rond 17.30 uur hebben we onze eindbestemming bereikt. Na weer een dag van meer dan 150 km hebben we inmiddels 750 km achter ons liggen.

Het ijskoude biertje was een fijne beloning voor deze dag. Maar vervolgens was de dag nog niet gedaan. Een wasmachine was een uitkomst. Na de 3e dag nog met de hand onze was te hebben gedaan, kregen we dus nu assistentie. De was hangt inmiddels op het rekje en wij in een stoel.

De dag is bijna ten einde en op naar Chateaudun.
Hopelijk genieten jullie allen net zo veel van onze verslagen als wij van onze tocht.

1. Janny Karsten:
    18 mei 2022
    Fantastisch verhaal , zo beleven jullie heel wat , en heb je heel veel te verhalen,
    Ik geniet ervan ,succes heren.
  2. Ans hobert:
    19 mei 2022
    Wauw !! wat een belevingen onderweg geniet ervan mannen. Toppertjes.
  3. Harry Dik:
    19 mei 2022
    Wat een beleving en mooie verhaal.
    Top !!
  4. Ria en Tonnie.:
    19 mei 2022
    Chapeau voor onze toppers, jullie zijn al mooi opgeschoten, wat je hier hebt gemist, was gisteren de Hel van Twente, ook mooi en ommeunig warm. Maar dat staat niet in verhouding met jullie prestatie…. Hou vol samen, we leven hier mee.
  5. Lidy:
    19 mei 2022
    Weer een prachtig reisverhaal…kan er straks een boek van maken..met de titel op de fiets naar Santiago de Compostella…een fijn voortzetting van de fietstocht
  6. Martijn Geerdink:
    Prachtig verhaal weer!
  7. Annie:
    Weer mooi geschreven.
    En ja larilof die kennen we allemaal 😂
    Blijf gezond en pas goed op elkaar.
    Maar blijf er ook van genieten 😘😘😘
  8. Ellen:
    19 mei 2022
    Het versje van koning Lariloff is een genot om naar te luisteren als het door Wim verteld wordt!
    Wat heerlijk om jullie reis zo te volgen! Wij zijn trots op “opa Wim” en de rest van de mannen! Wat een prestatie, zet door en hou vol en maak mooie herinneringen!