Dag 20 Portomarin

2 juni 2022 - Portomarin, Spanje

Aangezien onze hostal nagenoeg aan de route lag, was het geen probleem om de weg naar de nieuwe locatie op te pakken.

Dit was een fijne bijkomstigheid. We wisten dat we vanaf Villafranca del Bierzo direct aan een lange klim richting de Alto de Poio moesten beginnen. De klim was ruim 30 km lang.
In een miezerig regentje reden we de eerste kilometers. Regen en steentjes zijn de vijand van onze dunne bandjes. Het kon dus ook niet uitblijven, dat we een lekke band kregen.
Nadat het wiel van een nieuwe binnenband was voorzien, kon de klim in een rustig tempo beginnen.

Ruim 3 uur later en ca 40 km verder hadden we boven op de top ( 1335 meter) onze 1ste stop. Naast een lekker bak koffie/thee of 2, hebben we in plaats van iets zoet een heerlijk stuk quiche gegeten.

Boven op de top was het tevens een rustpunt voor de wandelaars. Je weet niet wat je ziet. Een moeder met een kind in de kinderwagen en een dochtertje dat haar hielp het steile pad omhoog te komen. Wandelaars met een hond, zelfs een aantal mensen die de route op een paard af gaan leggen.

Zoals al eerder opgemerkt, lopen ook veel Japanners en Koreanen de route. Uit nieuwsgierigheid toch maar even gevraagd, waarom. Het blijkt dat in Zuid Korea een TV-serie over Santiago de Compostella is uitgezonden, hetgeen mensen enthousiast heeft gemaakt.

In de Auberge, konden we zelf onze Credentials van een stempel en datum voorzien.
Blijkbaar is het, om aan te tonen dat de route naar Santiago aansluitend gelopen of gefietst is, gewenst om de laatste 2 dagen 2 stempels per dag te krijgen. De 2e stempel van deze dag gaan we in Portomarin halen.

Op de top hebben we onze windjacks aangetrokken en zijn de afdaling ingegaan. Na zo’n lange klim is het ook heerlijk om een lange afdaling te maken. Gezien de snelheid en het toch niet al te fijne wegdek, blijft het opletten geblazen.
Na de afdaling wederom een van de vele klimmen vandaag. Deze route liep anders, dan verwacht.
Als we de verkeersaanwijzingen hadden opgevolgd, zouden we van onze route afgeleid worden. Door ervaring wijzer, zagen we dat het inrijverbod, niet van toepassing was op het bestemmingsverkeer. Aangezien we vonden dat het onze bestemming was, zijn we de weg toch maar opgereden. Alles leek naar wens te verlopen.
Wij dus door op de officiële route, maar door het het inrijverbod, was het verder wel heel erg rustig.
Na een kilometer of 10 geklommen te hebben, kwam de verrassing. De weg was met blokken volledig afgezet. Deze konden we via de sloot nog wel ontwijken, maar nog geen 20 meter verder, hekken.
Hoe nu verder? Geen probleem. Ook deze hekken wisten we te omzeilen. De volgende verrassing was een zeer drukke weg, omdat de autoweg omgeleid was. Nu was duidelijk waarom de blokken en hekken waren geplaatst.

Na nog een aantal pittige klimmetjes te hebben gehad, hebben we veilig Portomarin bereikt.
Een mooie overnachting staat ons ter beschikking. Inclusief wasmachine en droger. Deze faciliteiten, waren van harte welkom, mede omdat de shampoofles van een van ons in de tas was leeggelopen.

De laatste 2 dagen hebben we gebruik gemaakt van het Menu van de dag voor de Caminogangers. Voor nog geen €20,= per persoon een 3 gangen menu inclusief wijn en bier en een extra ijsje na.

Ook vandaag hebben we hier weer van genoten.

1. Lidy:
    2 juni 2022
    Weer een prachtig reisverhaal met het einddoel in zicht…nog een paar dagen en Santiago de Compostela zal zijn bereikt…wat een prestatie en ervaringen rijker…voor de laatste km nog een fijne voortzetting…geniet van alles wat er om jullie heen gebeurt..een fijne avond samen..groetjes 👫
  2. Hans Hodes:
    2 juni 2022
    Echte Nederlands zijn jullie ,hekwerken en weg afzettingen zijn voor de plaatselijke bevolking 😂😂😂 niet voor jullie 👌😂
    Mooi verhaal ook voor thuis.
    Op naar het laatste stuk.
  3. Gerdie Dik:
    2 juni 2022
    Zo langzamerhand vinden jullie wel oplossingen voor problemen onderweg. Respect, nog even volhouden en jullie eindbestemming is bereikt, een onvergetelijke reis.
    Groeten Harry en Gerdie
  4. Kristel:
    2 juni 2022
    Wat fijn dat jullie deze zware etappe ook weer veilig hebben volbracht! Morgen bereiken jullie Santiago… ongelofelijk wat een prestatie, zoveel kilometers in de benen. Mooie avond nog mannen en veel succes morgen met de wellicht laatste loodjes💪🤗
  5. Joke en Harry Albers:
    2 juni 2022
    Weer een prachtig verhaal. Toppers zijn jullie. Morgen nog een etappe en dan hebben jullie het einddoel bereikt. Wat een prestatie 👏👏. Heel veel succes morgen 🚴‍♂️🚴‍♂️
  6. Agnes:
    2 juni 2022
    Geweldig jullie verhalen van de bijzondere lange fietstocht elke dag te lezen.
    Vanavond een fijne avond en voor morgen energie en kracht voor het bereiken van de eindbestemming Santiago.🍀🙏
    Succes!🚴🚴‍♂️🚴🚴‍♂️🚴
  7. Martijn Geerdink:
    2 juni 2022
    De laatste loodjes mannen! Diepe buiging voor jullie, wát een doorzetters. Geniet van de laatste rit!
  8. Martijn Geerdink:
    2 juni 2022
    Wat een doorzetters zijn jullie! Geniet van de laatste rit morgen naar de eindbestemming!!
  9. Maurice:
    2 juni 2022
    Mooi verhaal weer heren! Heel veel succes gewenst met jullie laatste etappe! Geniet ervan!! 💪
  10. Ria en Tonnie.:
    2 juni 2022
    Als het allemaal lukt, morgen de laatste etappe, geen ongelukken maken en dan is een onvergetelijk avontuur, een echte pelgrimstocht, volbracht. Heel veel respect voor jullie prestatie.
  11. Ans hobert:
    3 juni 2022
    Camino boys. Een nieuwe dag. Een nieuwe start. Maak er wat moois van. Hele fijne tocht vandaag. Op naar Santiago.
  12. Annie:
    3 juni 2022
    Camino boys. Vandaag de laatste etappe en dan met zo’n allen over de eindstreep.
    Geniet ervan . En wat een toppers zijn jullie. We zijn trots op jullie 😘
  13. Ria Gritter:
    3 juni 2022
    Super mannen wat jullie hebben gepresteerd en nu de eindstreep in zicht, wat een prestatie en wat leuk om jullie te volgen.
    Geniet nog van de laatste dagen. 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️ En dan 🍾
  14. Truus:
    Truus:

Camino boys. Nu ik dit schrijf hebben jullie vast een goed ontbijt achter de kiezen, en misschien zitten jullie nu op de fiets.
    Hopelijk vandaag niet te veel voor de kiezen. Maak er een mooie dag van samen en geniet, Tof, Tof.
  15. Henny Wermers:
    3 juni 2022
    Hallo mannen, petje af voor jullie, fitte zeventig plussers, geweldig dat jullie aan de laatste etappe beginnen, de aankomst in Santiago zal heel zeker een emotionele zijn, missie volbracht!! diep diep respect voor jullie.
  16. Gerard en siny:
    3 juni 2022
    Wat een toppers zijn jullie
    Diep respect hoor
    Op naar de laatste etappe vandaag
    Geniet van jullie samenzijn en het moment van aankomst🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🏆🏆🏆🏆🏆
  17. Guus Oude nijeweme:
    3 juni 2022
    Geweldig wat jullie tot nu toe gedaan hebben jongens op naar het laatste stuk van de reis
    Succes zet hem op 💪💪.