Dag 22 Santiago

4 juni 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Dag 22 Santiago the day after.

Gisteren hebben we de aankomst wel als heel bijzonder ervaren. Veilig aankomen, naar een rit van ruim 2500 kilometer, is zoals we ervaren hebben niet vanzelfsprekend.
Hoewel we nog niet de kerk bezocht hadden, hebben we wel kunnen zien wat het ook met anderen deed.
Na gezamenlijk gegeten te hebben, zijn we nogmaals naar het plein voor de Kathedraal gegaan.

Ook toen was het weer bijzonder druk. Onder een van de vele koepels, zorgde een, in origineel Spaanse kleding gestoken, ensemble voor een muzikaal onthaal.
Er werd gezongen, gedanst en zoals gebruikelijk gecollecteerd.

Vanochtend zijn we wat later aan tafel gegaan. Het idee dat de fiets in de garage kon blijven staan, was vreemd, maar voelde verder goed.
Na het eten, nog even, in onze andere tenue, een foto op het plein laten maken.

Nu er niet meer gefietst hoefde te worden konden al onze wielerattributen weer in de tas.
Spannend om te zien hoeveel ruimte er, nadat de fietsen en de sporttassen, voor ons vijven en de overige tassen en koffers over zou blijven. Kan alles mee of moet er nog extra vervoer naar Nederland geregeld worden?

Gelukkig lijkt het te verlopen zoals we vooraf hadden ingeschat.

Ons uiteindelijk doel was nog niet bereikt.

Het bezoek aan de Kathedraal en het Nederlandse Pelgrimsbureau stond nog op het programma.

Vanaf ons appartement naar de Kathedraal, was slechts enkele minuten lopen.
Bij de Kathedraal aangekomen, werden we onaangenaam verrast door een lange rij wachtenden, die evenals wij, graag naar binnen wilden.
Een klein half uur later, kwam de rij in beweging. Het bleek dat er een Pelgrimsmis in de Kathedraal was, zodat het bezichtigen en een kaars opsteken op dat moment niet mogelijk was.
Bij het binnengaan van de Kathedraal werden we verrast met de mededeling dat een mondkapje blijkbaar verplicht was. Ons Spaans is echter dermate slecht, dat we dit niet hadden begrepen.

Zoals bij de Mariakapel in Wierden beloofd was, zouden we de meegenomen kaars ontsteken.
Johan heeft deze taak met verve volbracht. Misschien niet gebruikelijk, maar we hebben ook hier enkele foto’s van gemaakt.
Aansluitend heeft eenieder van de groep die dat wilde, persoonlijk een of enkele kaarsjes opgestoken en in stilte , zijn gedachten, wensen en emoties, verwerkt.
Hoewel de laatste stempel nog gehaald moest worden, voelde dit goed en zagen we dit als afsluiting van onze tocht.

We hadden graag in Santiago de laatste stempel bij het Oficina de Acogida al Peregrio willen ophalen. Dit werd een teleurstelling. Rijen lang voor het kantoor en vervolgens een chaos om U tegen te zeggen.
In goed overleg besloten deze stempel, te vervangen door een stempel van het Nederlands Pelgrimsbureau, dat in hetzelfde pand gevestigd is. Dit betekende wel dat we geen officieel certificaat van onze reis hebben ontvangen.
We weten wel beter, de reis, inspanningen, indrukken en ervaringen, blijven ons leven bij, en haalt niemand ons af.

Afgesproken dat Ben en Joop, voor de stempels, naar het Pelgrimsbureau zouden gaan. Hier hetzelfde probleem. Mondkapje verplicht. Ondanks dat ons Spaans nog niet veel beter was geworden, werd het ons hier wel heel duidelijk gemaakt. Niet naar binnen.

Waar haal je nu nog een mondkapje. Zijn in de winkels niet te koop. Toch maar even een souvenierswinkel ingelopen. Vriendelijk gevraagd om een mondkapje. De verkoopster leefde met ons mee en gaf ons 2 mondkapjes van de zaak.

Bij het pelgrimsbureau hartelijk door Ad en José ontvangen. Na een kopje koffie kregen we onze laatste stempel en als afscheid 2 kleine gedichtjes van Rieky Rieter.

Hiermee was ons Pad voltooid, zoals in een van de gedichtjes zo mooi wordt verwoord.
Om niemand te teleurstellen, als afsluiting het gehele gedichtje
Voltooid is dit pad,

voldaan zijn we en gelukkig,

nu delen van wat bijna niet te delen is,

delen is vermenigvuldigen,

alsmaar groter wordt ons geluk,

vanbuiten en vanbinnen...

1. Ans hobert:
    4 juni 2022
    Prachtige afsluiting van een hele bijzondere belevenis van de camino boys.
  2. Lidy:
    4 juni 2022
    Certificaat of niet heb alle reisverhalen jullie zijn toppers👍..druk...inderdaad we zijn voor een mis in de Kathedraal geweest daar zat men al om 9.00 uur voor de mis van 12.00 uur om het wierrookvat te zien ....indrukwekkend maar zat niet om 9.00 uur ...wens jullie een voorspoedige terugreis...lieve groetjes voor jullie allemaal...
  3. Ans hobert:
    4 juni 2022
    Prachtige afsluiting van een hele bijzondere belevenis van onze camino boys.
  4. Joan Kluun:
    4 juni 2022
    Gefeliciteerd en welkom in de illustere rij van pelgrims!
  5. Wim en Jennie Langenhof:
    Toppers
  6. Joke en Harry Albers:
    4 juni 2022
    Proficiat heren, een prachtige afsluiting van jullie bijzondere tocht.
    Wij wensen jullie een goede terugreis .
  7. Monique:
    5 juni 2022
    Wat een fantastische pelgrimstocht hebben jullie beleefd met elkaar, om nooit weer te vergeten. Ik vond het super om iedere dag jullie belevenissen te lezen. Veel plezier nog in Finisterre en een goeie terugreis!
  8. Truus:
    5 juni 2022
    Ik sluit mij bij Ans aan die het zo mooi verwoorde.
  9. Bennie en Ceciel Braakhuis:
    5 juni 2022
    Wat een fantastische prestatie hebben jullie geleverd! Chapeau!!
    Gefeliciteerd hiermee! Met veel plezier jullie dagelijkse belevenissen gevolgd. En nu weer op hus oppan!
  10. Gerard Woolderink ‘n Kissem:
    5 juni 2022
    Geweldige prestatie voor een mooi doel! Jullie berichten gelezen en foto’s bekeken, ik heb genoten! Wat een belevenis en geweldige ervaring!
  11. Hans Hodes:
    5 juni 2022
    Jullie hadden graag in Santiago de laatste stempel bij het Oficina de Acogida al Peregrio willen ophalen. Dit werd een teleurstelling.
    Wij weten allemaal wat jullie gedaan en ontzien hebben en Maria heeft het ook gezien en gevoeld.
    Maar wees ook gesterkt dat de inmiddels 65-jarige Kleine, die in 1976 wereldkampioen allround werd, kreeg alsnog zijn stempel die hij in 1997 was vergeten.
    En dat weten we ook allemaal en dat van jullie zullen we ook zeker niet vergeten.
    Top top top mannen respect 🫡
  12. Marianne:
    5 juni 2022
    Proficiat! Wat een geweldige prestatie.
    Ontzettend leuk om op afstand deze prachtige reis te volgen, dank.
    En wat een team, dit is een voorbeeld voor velen!
  13. Jan Beuving:
    5 juni 2022
    Geweldige verhalen en foto's, wat een prestatie. Diepe buiging.
  14. Dorien:
    5 juni 2022
    Gefeliciteerd met deze prachtige presentatie! Ik heb genoten van jullie mooie reisverhalen.