Dag 4 Noyon

17 mei 2022 - Noyon, Frankrijk

Vanochtend op de fiets gestapt voor de rit naar Noyon. De weersverwachtingen zijn perfect.

Op de vraag hoe vond je vandaag de rit? Was het antwoord: Ben eigenlijk sprakeloos.
Nou schrijf het dan maar gewoon op. Ja, van je vrienden moet je het hebben, oké!

Onze routeplanner pakte het serieus op en bracht ons vrij snel weer op de St Jacobsroute.
We werden gelijk verrast. Een mooi fietspad, dwars door een bos met frisgroene bladeren, bracht ons richting Cambrai.
Hier zag tot onze verbazing Ben een originele Jakobsschelp. Om dit mooie moment vast te leggen is door Johan een foto gemaakt. Als bewijs hebben we hier een foto van gemaakt.

Wel opvallend was dat de schelp uitgerekend door Ben werd ontdekt. We verdenken hem er nu van dat hij vroeger in het dorp ook vaak als eerste het kievitsei vond. Door tijdsgebrek hebben we dit helaas niet kunnen verifiëren.
Ook bijzonder was het fietspad (jaagpad) langs het Canal du St. Quentin. Jammer dat de weg wat slecht was maar de omgeving was wel heel bijzonder.
We merken wel dat we al in een rustig deel van Frankrijk rijden. De dorpen zijn een oase van rust.

Dit betekende wel dat het vinden van een eetgelegenheid een zeldzaamheid is. Van de nood is een deugt gemaakt. In de volgauto hadden we nog wat proviand in de vorm van stroopwafels en koeken.

Aangevuld met een blikje cola was dit onze lunch. Ja zo lux is het allemaal nog niet.

‘s Middag de rit voortgezet. Een heel mooie omgeving met veel bloemen en de akkers waarop de haver, gerst en mais al voorzichtig boven het maaiveld uitkomt.

Voor mensen met hooikoorts is het hier, op dit moment zeker niet goed vertoeven.

Naast de nodige watertorens, werd de horizon “vervuilt” door windmolens. Blijkbaar was er voldoende groene energie, want ze stonden allemaal stil.

Vlak voordat we Noyon binnen reden werden we nog omgeleid. De reden was dat gisteravond een B&B tot de grond toe was afgebrand.

Over branden gesproken. De temperatuur liep vandaag op richting de 30 graden. Wel bijzonder warm, maar je hoort ons hierover niet klagen. Er zijn ergere dingen.

Na 140 km kwamen we rond 17.00 uur in Noyon aan.

Onze overnachting staat in de schaduw van de Kathedraal van Noyon. Een mooi moment om hier onze 2e stempel op te halen.
Een nadeel is dat, nu we bezig zijn jullie middels dit verslag te informeren, we merken dat ieder uur de klokken de tijd aangeven.

Voor degene die geïnteresseerd is in de route die we vandaag gereden hebben hierbij nog enkele plaatsen langs de route.
Brillon, Blécourt, Cambrai, Bantouzel, St, Quentin, Happencourt en Noyon.

Doordat de wifi ons in de steek liet is dit verslag een dagje later geplaatst.

Maar wat is een dag op een mensenleven?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lidy:
    18 mei 2022
    🙋‍♀️ Fijn te horen dat jullie genieten...weer een mooi reisverhaal... zo zie je hoe verwend we zijn met Wi-Fi denken dat we overal bereikbaar zijn het zal nog wel vaker voorkomen maar we zijn weer helemaal bij .wat een prachtige kathedraal geniet van de avond...
  2. Hans Hodes:
    18 mei 2022
    Tot nu toe een mooi reis verslag en dat het weer ook nog steeds goed is is mooi mee genomen.
    Ik hoop dat jullie nog kunnen slapen onder de kerkklokken die ieder uur slaan.
  3. Iris:
    18 mei 2022
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Mooie schelp opa past bij m’n t-shirt😉. Veel succes met z’n allen! 💪🏼🚴🏼‍♂️
  4. Lidy Katier:
    18 mei 2022
    De Bosatlas ligt hier op tafel… alweer een eind verder naar jullie doel. Succes en op naar dag 5 !
  5. Marian Baas:
    18 mei 2022
    Prachtig om te lezen mannen. Respect elke dag meer dan 100km fietsen. Geniet ervan met elkaar.
  6. Henny Wermers:
    Chers hommes,
    c'est super de suivre ce voyage. vous écrivez des lettres et nous faisons nos propres images. Encore spécial que vous trouviez une coquille Saint-Jacques aussi originale. Profiter encore. Monn wear int Hollands :)
  7. Rob Nakken:
    18 mei 2022
    Leuk om te lezen heren. Klinkt als een hele mooie tocht, we lezen met veel plezier mee. Niet vergeten lekker te eten en te drinken onderweg!
  8. Gerard en siny:
    18 mei 2022
    Wij leven natuurlijk ook met jullie mee, en vinden het spannend om jullie te volgen en hoe het jullie vergaat in Frankrijk
    Op naar de volgende kilometers
    Heel veel succes
  9. Trudy ter Horst:
    18 mei 2022
    Ha weer een heerlijk verhaal over jullie belevenissen. Die st.jacobsschelp hebben jullie toch wel laten zitten he? 😁 is wel het goede pad dus,wens jullie voor morgen ook een heel fijne etappe.