Dag 3 Brillon, Frankrijk

16 mei 2022 - Rumegies, Frankrijk

Op naar Frankrijk

Gisteren hebben we al geschreven dat we inwonend waren.

Bijzonder dat we ‘s avonds al afscheid van gastheer Joeri en zijn echtgenote hebben genomen.

De volgende dag moest er weer gewerkt worden. Met een hand en de opmerking “Als jullie weg gaan, graag de deur dichttrekken.” zijn we naar bed gegaan.
Weer een ervaring wijzer, op welke wijze je ook kunt overnachten, maar ook dat er toch nog wel mensen zijn die het nodige vertrouwen in de medemens hebben. Uiteraard hebben we dit vertrouwen niet geschaad. Dus na een laatste inspectie hebben we inderdaad de deur achter ons dichtgetrokken en zijn op weg gegaan naar onze nieuwe locatie.
We gaan België verlaten en gaan de grens over naar Frankrijk. Brillon is onze eindbestemming en ligt ca 25 km over de grens.

Vandaag op pad gegaan met onze gezamenlijke vriend, de volgauto.
Toch maar eerst even, voor mijn eigen veiligheid, kennisgemaakt met zijn karakter: rem, handrem, contact en vervolgens voor of achteruit.
De kennismaking was eenzijdig. Blijkbaar was hij niet in mij, de chauffeur van de dag, geïnteresseerd.
Het is hem vergeven; gewoon een goede vriend, waarbij je je na enkele kilometers al vertrouwd bij voelt.

Vermijd je vrienden
Negeer hun app’s

Gelukkig waren dit geen gedachten maar slechts waarschuwingsteksten op borden langs de autoweg.
Na een uurtje toch maar even de auto naar een parkeerplaats gedirigeerd.
Hoe zal het zijn met mijn fietsvrienden? 4 dappere rijders die vandaag wederom een 150 km gaan afleggen.
De zon heeft zich inmiddels achter de wolken verscholen, maar gelukkig straalt hij nog wel zijn warmte uit. De thermometer geeft nog 22 graden aan.
Plots word ik opgeschrikt, door de mededeling via de routeplanner: De nieuw geschatte aankomst is 11.45 uur.
Het wordt tijd om weer te gaan rijden.
Voor de gezamenlijke lunch hebben we afgesproken om elkaar in Lessines te treffen. Helaas was hier op de maandag geen geschikte accommodatie te vinden.
Dan maar naar, het voor fietsliefhebbers bekende Geraardsbergen. Niet bij het kerkje boven op de Muur van Geraardsbergen, maar nabij het station.
Samen heerlijk geluncht en even kunnen bijpraten.
Na de lunch nog ca 70 km te gaan. De route wordt meer en meer heuvelachtig.

Zelf ook maar eens weer de auto gestart en via Doornik zal snel Frankrijk bereikt worden.

Met de opgestarte playlist nog even wat Nederlandstalige muziek geluisterd.

Wie dut mie wat van Daniël Lohuus was het laatste liedje, voordat de Franse Chansons, door de auto galmden.

Inderdaad “Wie dut mie wat”” dacht ik. Wie dut oons wat. Op naar de Franse grens.

Nog een klein half uurtje en de bestemming is bereikt.

Hoe zal het met de boys gaan die alweer enkele uren tegen de wind in beuken en hopen om uiteindelijk rond 18.00 uur in Brillon te arriveren. Er kunnen weer 150 km afgestreept worden.
Ik denk ook aan Ben, onze senior, die al voor de 3e dag op rij weer zijn stalen ros heeft beklommen.
Turend over de glooiingen zie ik een ooievaar vliegen. Leek me onderweg naar Nederland. Als dat zo is dan horen we het tzt wel.

1. Trudy ter Horst:
    16 mei 2022
    Ik lees net jullie verhaal voordat ik in mijn bedje klim, en ik moest wel even glimlachen wat jullie meemaken.
    Een frans ontbijtje morgenvroeg? Chocolademelk en een croissant! Ik zal opletten of ik de ooievaar zie. Goede reis verder.
  2. Lidy:
    17 mei 2022
    Gisteren dag 3 vanmorgen gelezen bij het wakker worden...op naar dag 4 ...wens jullie een fijne dag en kijk uit naar het volgende reisverhaal ...goede reis..🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️
  3. Gerard en siny:
    Vanmorgen jullie reisverhalen gelezen
    Al in Frankrijk, wat een stel dappere fietsers
    Maak er samen een mooie fietsdag van vandaag🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️
  4. Hans Hodes:
    17 mei 2022
    Goedemorgen mooi verhaal en de heuvels zullen ook langzaam hoger worden, en de gast vrijheid ze bestaan nog ook anno 2022 maar het is natuurlijk ook bijzonder.
    Ik hoop dat het droog blijft voor jullllie.
  5. Martijn Geerdink:
    17 mei 2022
    De schwung zit er lekker in zo te lezen heren. Mooie verhalen! Bon voyage en doe het heanig an!!
  6. Henny Wermers:
    17 mei 2022
    Wat mooi om jullie verhalen te lezen, elke dag maak je toch weer iets anders mee in een andere omgeving. Hou de moed erin zou ik zeggen. genieten moet op nummer 1 staan.! succes!
  7. Henk van der Kolk:
    17 mei 2022
    Geweldig om deze verhalen te lezen.
    Geniet er samen van.
    En net als Normaal : Oerend hard.
    groeten
  8. Marchella:
    17 mei 2022
    Leuk om zo met jullie mee te 'reizen'
    Ondertussen al in Frankrijk.. heel goed bezig!
    Fijne avond!!
    En succes&veel plezier morgen weer..
    PS de ooievaar is hier niet gesignaleerd hoor ;)
  9. Roelof Groen:
    17 mei 2022
    Respect mannen ,ik blijf jullie volgen
  10. Maret Egbertsen:
    18 mei 2022
    Heerlijk om ons zo mee te laten genieten van jullie reis👍
  11. Gerrit Bruggeman:
    Gerrit Bruggeman
    Hebben jullie de route over de kasseien gereden van Parijs- Roubaix, want ik zag bekende naam borden van Noord Frankrijk.
    Verder veel fiets plezier.
  12. Benenbernadette:
    18 mei 2022
    Die veteranen die kennen er wat van ik doen ze niet na petje af allemaal en geniet er nog lekker van.
    Groetjes allemaal.
  13. Henk Weiden:
    20 mei 2022
    Mannen, heel mooi om jullie reis zo te kunnen volgen. Beeldend beschreven reisverslagen waarin je zo meegetrokken wordt in jullie reis. Prachtig.
    Wat ook heel mooi is: er is op de rekening van Bowie inmiddels € 1150 aan sponsorgeld voor jullie binnen gekomen. Daar zijn we als Bowie heel blij mee. Als er nog een demarrage in de stortingen volgt laat ik het jullie zeker weten.
    Ik wens jullie namens de vrijwilligers van Bowie heel veel succes op jullie verdere reis richting Santiago. Dat 't jullie verder mar heel good mag goan.....
    Groet, Henk Weiden