Dag 17 Moratinos

30 mei 2022 - Moratinos, Spanje

Nu eens even een beeld van ons ochtendritueel. Zonder de wekker te zetten slagen we er al dagen in om voor zevenen uit ons bed te komen.

Het kan beginnen. Wassen, racebroek aan en vervolgens proberen de rest van de wielerkleding van de dag te verzamelen en uiteraard aan te trekken. Alle tassen en koffers weer inpakken.
Genieten van het ontbijt, tanden poetsen, zonnebrandcrème op gezicht , armen en benen en daarna met de koffers en tassen naar de auto. Ondertussen nog een gesprekje met deze en gene aangeknoopt en ze “Bien Camino “gewenst
Auto inpakken. Fiets van de chauffeur van de dag inladen. Routeplanner 1e stop instellen Ondertussen zijn we wel ca. 2 uur verder. Rond negenen zijn we vertrokken.

Ditmaal een korte rit. Het routeboek maakt melding van 95 km.
Het hotel, of beter gezegd hotelletje, lag vlak aan de route, waardoor we snel weer het vertrouwde “groene balkje” in ons scherm kregen.
De omgeving was redelijk vlak, dus de wegen ook. Maar wederom werden we verrast.
Niet zozeer dat we verkeerd reden, maar dat we geconfronteerd werden met ruim 25 km onverharde wegen.

Bij onze eerste stop in Frontera, hebben we ons dagelijkse stempel gehaald.
Waren deze gisteren nog stoffig, na de regen van vannacht was dit wel even anders.
Het was van links naar rechts sturen om alle plassen en gaten te ontwijken.
Niet iedereen in de groep vindt het leuk, om over dit soort wegen te rijden. Er wordt ons echter niets gevraagd. Als je naar Santiago wilt rijden, moet je gewoon accepteren, waar je langs gestuurd wordt.

Onderweg troffen we regelmatig gestapelde stenen, in de bergen ook wel steenmannetjes genoemd, aan. Deze hebben verschillende functies. Het kan een richting geven, anderen zijn van mening dat het stapelen van stenen geluk brengt.

Aangezien de volgauto niet over deze onverharde wegen kon rijden, hebben we de 2e stop gemist en zijn we, na een kleine rustpauze, rechtstreeks doorgefietst naar ons hostal in Moratinos.

Om 14.30 uur waren we ter plekke. Zo vroeg zijn we nog niet eerder aangekomen. Ruim 4 uur eerder dan onze langste rit.
Op het terras maar gelijk van een verlate lunch genoten. Een heerlijk broodje ham/kaas viel ons ten deel. Vervolgens weer overgegaan tot de orde van de dag.
Douchen, verkleden, kleding (laten) wassen, maar nu ook de fiets voor de volgende dag prepareren. Alle leem en ander smeer verwijderen en voor een aantal onder ons nieuwe banden monteren.
Gelukkig was hiervoor, vandaag, voldoende tijd.
Ook tijd om met andere gasten te praten, zoals Peter, een Duitser, die een jonge knaap begeleid en samen vergezeld van een ezel het Camino-pad lopen. Ze overnachten buiten of bij slecht weer in een tentje. Heel bijzonder.

Morgen rijden we naar Hospital de Orbigo, vlak achter Leon. Het eind is in zicht.

1. Lidy Katier:
    30 mei 2022
    Wat een ervaring zeg. En wat zien jullie met z’n allen veel…. Deze herinneringen aan zo’n reis zal tijdens gesprekken later zeker weer opnieuw beleefd worden. Misschien als invulling van een verenigingsavond om daar jullie verhaal te doen. Denk er maar eens over na met z’n vijven😀 succes morgen in de volgende rit!!
  2. Trudy ter Horst:
    30 mei 2022
    dus dit was een verslag over jullie dagelijkse bezigheden. maar ook wel een rustige dag denk ik zo. Morgen maar weer zien waar het langs gaat maar het is niet al te ver meer, de meeste kilometers zijn wel gereden! Wens jullie een fijne rit.
  3. Wim en Jennie Langenhof:
    31 mei 2022
    Wat een mooi verhaal. Succes de laatste dagen.
  4. Gerard en siny:
    31 mei 2022
    Het is wel afzien hoor voor jullie
    En wat maken jullie veel mee
    Maar een reis om nooit te vergeten
    Een hele goede en mooie rit vandaag
    👍🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️
  5. Annette lammertink:
    31 mei 2022
    Wat een prachtige verhalen en het einde bijna in zicht. Geniet nog de laatste dagen van jullie mooie reis.
  6. Harry Jansen:
    Bikkels zijn jullie👍
  7. Bennie en Ceciel Braakhuis:
    31 mei 2022
    Wat worden jullie belevenissen prachtig verteld! Jullie ontmoetingen, “ontberingen “, en alles. Daar genieten wij achter onze laptop van! Zeker succes deze laatste loodjes, die, normaal gesproken, de zwaarste zijn..!
  8. Tonniewellenberg:
    Jan en Tonnie Wellenberg
    Jullie leuke verhalen allemaal gelezen.
    God's wegen zijn ondoorgrondelijk!
    Succes verder en geniet!
  9. Joop en Betsy:
    31 mei 2022
    Mooie verhalen en foto’s. Hopelijk komen jullie de laatste kilometers goed door (vast wel). Groet van Betsy en Joop
  10. Ria en herman:
    31 mei 2022
    Jullie zijn bezig de laatste obstakels te overwinnen. Santiago komt langzaam in beeld. Prachtig al die verhalen het blijft een geweldig mooie herinnering als jullie weer terug zijn . Veel succes met de laatste etappes. En geen brokken maken.
  11. Jos Hudepol:
    31 mei 2022
    Geweldig mannen de laatste loodjes.
    Mooie verhalen en wat een mooi avontuur.