Dag 15 Belorado

28 mei 2022 - Belorado, Spanje

Gisterenavond na afloop nog even de kerk bezocht. De stempel konden we vanochtend ophalen. Wel kregen we een gebedsprentje van de Patroonheilige van Logrono mee.
Jaarlijks wordt dit in het weekend na hemelvaart gevierd. Dat hebben we geweten. Het was gisteren al bijzonder druk in het centrum.
Het feesten en het gezang ging vannacht gewoon door. Om nog enige nachtrust te krijgen, om 02.30 uur maar even alle ramen in het appartement gesloten.
Bijzonder was het dat we vanmorgen om 07.00 uur gewekt werden met kerkgezang. Gezien het volume, was de kerk goed bezet en stonden waarschijnlijk de deuren tijdens de dienst open.

Na het ontbijt, op pad gegaan om de auto ergens van een parkeerplaats te plukken. Aansluitend zijn de stempels opgehaald.

Ons vertrek uit Logrone werd opgevrolijkt door druk klepperende ooievaars. Voor ons klonk het als een applaus. Waarvoor was ons niet duidelijk.

We hadden ons voorgenomen vandaag even niet iets over de streek of de rit te schrijven.
De rit was echter wel zo bijzonder dat we jullie hier ook even in mee willen nemen.

Vanuit Logrono fietsten we op het Santiagopad dat ook door de wandelaars gebruikt werd. Het was bijzonder druk. Wandelaars, fietsers, ja zelfs een caminoganger in een rolstoel.

We reden op een plateau op ca. 600 mtr. In het begin veelal over onverharde wegen. Een klim op een onverhard pad is echt geen sinecure. Niet lek rijden, goed sturen en opletten om niet je achterwiel te laten slippen vraagt alle aandacht.
Uiteindelijk zijn we de klimmetjes zonder problemen goed overgekomen.

Vanaf het plateau hadden we een bijzonder mooi uitzicht op de vallei.
De eerste stop stond gepland in Bandaran. Vervolgens zijn we het plateau afgedaald. Kilometers lange rechte wegen die ons naar de vallei voerden. Een voordeel. Bergaf!
De tocht was door de extreme hitte en de harde tegenwind bijzonder zwaar. De kilometers beginnen te tellen en dat voel je.
De schitterende kathedraal in Santo Domingo de la Calzada kon niet onopgemerkt blijven. Ook hier hebben we weer een stempel opgehaald.

De 2e stop stond in Leiva gepland. Gezien de relatief korte rit (98 km) in combinatie met de hitte hebben we hier even iets langer gepauzeerd. Bijzonder hoe de plaatselijke bevolking zich op het plein verzameld, om gezamenlijk even bij te kletsen en een drankje te nuttigen

Vervolgens op naar Belorado. We hadden hier een een hotelletje geboekt. Dat we niet de enige Santiago-gangers waren was ons vrij snel duidelijk. Mensen zoeken elkaar op om even bij te praten.
Het is nu 14 dagen geleden, dat we vertrokken uit Wierden, slechts 4 lekke banden onderweg, maar al wel 1952 km afgelegd. Hopelijk loopt de laatste week ook naar wens en komen we zonder echte grote problemen in Santiago de Compostella aan.

Onze rit heeft inmiddels ook aandacht gekregen in de wekelijkse kolom van Twentesport.com.

Morgen rijden we richting Burgos/Hontanas.

1. Gerard:
    28 mei 2022
    Petje af mannen, wat een mooie tocht en mooie verhalen. Logisch dat de kilometers gaan tellen. Nog even volhouden en dan meer dan tevreden zijn.
    Sportieve groet uit Almelo van Kate en Gerard
  2. Dinie Otten.:
    29 mei 2022
    Dag Santiagogangers. Truus gaf me zondag jullie reislogger. Hoe mooi dat jullie tocht hier op te lezen is. Na al zo’n lange reis achter de rug, wens ik jullie voor het laatste stuk naar Santiago nog meer mooie belevenissen.
  3. Gerdie Dik:
    29 mei 2022
    Wat een bijzondere tocht, jullie maken veel mee.
    Hopelijk verlopen de laatste dagen voorspoedig met iets minder warm weer.
    Jullie kunnen trots zijn.
    Groeten Harry en Gerdie
  4. Hans Hodes:
    29 mei 2022
    De rit op de onverharde wegen lijken mij geen fijn rit en zeer vermoeid, het geluk was dus de afdaling daarvan.
    En hoe dichter jullie bij Santiago komen hoe meer pelgrims je gaat tegen komen.
    Maar als ik de foto’s zie zijn jullie ook wel afgevallen wel goed blijven eten.
  5. Monique:
    29 mei 2022
    Heren, ik lees jullie verhaal iedere dag; wat een fantastische tocht is het en wat mooi dat jullie dit samen kunnen doen! Respect voor de vele kilometers die jullie iedere dag maken. Succes met jullie laatste week…..
  6. Joan Kluun:
    29 mei 2022
    Nu jullie op de weg zijn, die zovelen voor jullie zijn gegaan, wil ik graag delen tot nu veel te herkennen. Fijn dat jullie andere pelgrims ontmoette. Is de vraag, "waaom ben jij op weg gegaan" al gesteld? Geniet in ieder geval van de contacten met de tijdelijke bewoners van dit bewegende dorp. Nogmaal: "Beun Camino", en blijf gezond!
  7. Bennie en Ceciel Braakhuis:
    29 mei 2022
    Heel mooi en interessant om jullie prachtige verhalen dagelijks te lezen. Jullie bouwen herinneringen op voor het leven! En wij, door mee te leven met jullie knappe fietstocht! Succes en veel groeten van ons!
  8. Ton en Mariet:
    Toppers zijn jullie!!!!!
    Wij genieten van de belevenissen die jullie zo mooi schrijven,heel veel succes de komende week.Hoe is het met PHPD?
    (Pijntje hier pijntje daar). Groetjes👏👏
  9. Henny Wermers:
    Ben,Bert, Johan, Joop en Wim,
    ik heb ontzettend veel respect dat jullie, al eerder oude knarren genoemd, deze tocht op zo'n mooie wijze uitvoeren. vergeet, ondanks PHPD, zoals Ton en Mariet het noemen, toch te genieten, het is echt once in a lifetime!
  10. Esje Middeljans:
    29 mei 2022
    Toppers !! Nog een fijne laatste week.
  11. Els Homan:
    29 mei 2022
    Alweer 15 dagen onderweg,met al die kilometers in de benen, jullie zijn toppers.
    Heel veel succes de komende dagen, en blijf gezond.
    Groetjes Jan en Els