Dag 13 Pamplona (Spanje)

26 mei 2022 - Salinas de Pamplona, Spanje

Gisteravond na het eten, moesten nog de routes voor de komende dagen gedownload worden.
Een karweitje voor Johan, dat hij voortvarend oppakte. We hebben gekozen om de Navarra route te nemen. Bert was wederom bereid om als chauffeur van der dag te functioneren. Dit tot groot plezier van Joop, die anders de rit over de Roelandspas, aan zijn neus voorbij zag gaan.

Na het ontbijt, kregen we een stempel en konden we, richting St Jean de Porte fietsen. St. Jean ligt aan het riviertje de Nive. Bij de Eglise de Notre Dame begint voor menig wandelaar de route naar Santiago de Compostella. Helaas hebben we bij deze kerk geen stempel kunnen bemachtigen.

Net buiten St. Jean begint een 25 km lange klim naar Alto Ibenata De top ligt op 1057 meter.
De pas is genoemd naar Roeland een trouwe paladijn van Karel de Grote.

Onder aan de berg was de temperatuur aangenaam. De klim, deels, door bosrijk gebied en langs beekjes, waarin het water met kracht naar beneden stroomde. Deze kracht hadden wij ook nodig, maar wel om boven te komen. Halverwege de klim hebben we Frankrijk achter ons gelaten en zijn we nu op Spaans grondgebied.
Bij het eerste restaurantje dat we tegen kwamen hebben we gestempeld.
Hoe hoger we kwamen , hoe lager de temperatuur. Boven gekomen, was het zwaar bewolkt en de harde wind zorgde voor een temperatuur van nog geen 5 graden.
Om niet teveel af te koelen hebben we een korte pauze genomen en voorzien van een windjasje en mouwtjes, zijn we de afdaling ingegaan richting Roncesvalles. Hier stond op een verkeersbord te lezen: Santiago 890 km.

Met Bert was afgesproken dat hij, na de 2e klim een locatie opzocht waar even gepauzeerd kon worden. Daar aangekomen waren de broodjes en koffie geregeld. De plek was ook geliefd bij de Camino-wandelaars. Het terrasje zat vol.

Vervolgens richting Pamplona gereden. Voordat we de stad bereikten werden nog even geplaagd door een lekke band. Pamplona de stad van het stierenrennen. Begin juli rennen honderden mensen, achtervolgt door stieren door de straten van Pamplona. Ook wij zijn door deze staten gereden, maar gelukkig zonder stieren.

Even buiten het centrum, werden we met veel bombarie door een groep Spaanse agenten van de weg gehaald. Het zag er allemaal dreigend uit. De senior van de groep had zijn boekje al in de hand.Wat was het probleem: Ze hadden gezien dat we in tegengestelde richting een eenrichtingsweg waren ingereden. Nadat we ons hadden verontschuldigd, keerde de sfeer zich ten goede. De jongere agenten waren, nadat ze begrepen hadden dat wij uit Holland kwamen, geïnteresseerd in onze reis en ons Hotel. De bekeuring bleef achterwege. Gelukkig bleef er dus nog geld over om een biertje op de goede afloop te drinken.

Aangekomen bij het hotel, ja inderdaad, dit keer een hotel, had Bert het nodige al geregeld. De fietsen konden binnen gestald worden en aangezien er geen koelkast op de kamer aanwezig was, mocht de (fris)drank in de vriezer goed op temperatuur komen.

Al met al weer een goede dag en op naar morgen. Nog 9 dagen te gaan.

1. Wim en Jennie Langenhof:
    26 mei 2022
    Nog 9 dagen. Fijn dat jullie al zover zijn.
  2. Miny Zeilstra:
    26 mei 2022
    Fantastische verhalen.Toppers zijn jullie mannen.Nog veel fietsplezier de komende dagen.Groeten vanuit Raalte
  3. Henny Wermers:
    26 mei 2022
    Queridos hombres, qué bonito que nos encontremos con otro idioma. Y que ahora tienes unos 900 kilómetros por delante. Espero que la aventura en España sea tan enérgica como en Francia. Buena suerte y aún más diversión.
  4. Ria en Tonnie.:
    26 mei 2022
    Mooi dat jullie nu in Spanje zijn, het aftellen kan beginnen. Ik kan mij voorstellen dat enkele van jullie het al behoorlijk zat zijn, al dat fietsen, elke dag maar weer. Maar samen de moed er in houden, dat is het motto. Succes allen.
  5. Jan Homan:
    Geweldig mannen
    Wat een prestatie die jullie ons nu al laten zien.
    Wens jullie allen ook de komende 9 dagen een in alle opzichten voorspoedige tocht en veel plezier .
  6. Hans Hodes:
    26 mei 2022
    Al in Spanje en nog maar 850 km, is natuurlijk nog heel veel maar wat jullie al gereden hebben is dit nog maar het laatste stuk.
    Prachtig wat jullie doen ach die politie zie dat maar als een storm in een glas water. Maria gaf een signaal van boven en zie de bon werd verscheurd.
    Dit is ook een signaal van boven dat jullie gevolgd worden.
  7. Trudy ter Horst:
    27 mei 2022
    Geweldig wat een belevenissen weer en een topprestatie dat jullie nu al in Spanje zijn. Ik vind het prachtig om te lezen.veel fietsplezier morgen.Trudy
  8. Wim Jansen:
    Een topprestatie mannen💪.
    Ga zo door, maar geniet er vooral van👍🚴‍♂️🤓 en op tijd drinken🍺😀
  9. Mya en Hennie:
    27 mei 2022
    Wat een belevenissen deze dag !!
    Prachtig verhaal.
    Succes voor de volgende ritten 🍀
  10. Paulien Blenke:
    28 mei 2022
    Mooi om te lezen/ volgen.
    Veel plezier nog.