Dag 12 Saint Jean Le Vieux

25 mei 2022 - Saint-Jean-le-Vieux, Frankrijk

Op weg naar Saint Jean de Porte.

Nog even terug naar gisterenavond. “ Kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in de wasmasjien” Trafassi had er een hit mee, wij het gemak.
Het eerste wasje was nog keurig op het droogrek opgehangen, maar voor de 2e was , was geen ruimte meer. We hebben noodgedwongen alle stoelen gebruikt om de kleding ‘s nachts te laten drogen.
Gevolg was wel dat we uit armoede maar naar bed zijn gegaan. Het was al wel 23.30uur, maar toch.

Vanochtend voor het eten de was gesorteerd. Wat was van wie. Wat overbleef was voor Wim.
Vanochtend de fietsen nog even aan een laatste inspectie onderworpen, kettingen smeren, ed.
Ben heeft zelfs nog even de cassette van Joop’s fiets vastgezet. Al deze activiteiten kosten wel de nodige tijd, maar inmiddels had Bert de tafel al gedekt.
Het was 09.30 uur voordat we konden vertrekken. Ondanks dat er donkere wolken aan de horizon verschenen was het aangenaam.

Toen we onderweg een “Aaltje met paraplu” tegen kwamen, hadden we goede hoop dat het de gehele dag droog zou blijven. (Voor niet Wierdenaren: Als je Aaltje in Wierden met de paraplu zag lopen wist je nagenoeg zeker dat het niet ging regenen.)
Helaas ging deze vlieger niet op. De eerste grote regenbui, hebben we nog in een café kunnen afwachten.

Vervolgens weer op pad. In Dax zouden we even een stempel in onze Credential laten zetten, maar helaas liep de route om Dax heen. Dus geen stempel.

De dorpjes die we passeerden leken wel uitgestorven. De vraag was of er überhaupt nog iemand woonde. Aangezien de kerk en het gemeentehuis vaak naast of tegenover elkaar stonden, denken we dat de pastoor hier ook gelijk burgemeester van het dorpje was. Wel zo efficiënt.
Toen we een van de dorpjes binnen kwamen en de klokken hoorden luidden hadden we het idee dat, evenals dit bij de Tour gebruikelijk is, we op deze wijze welkom geheten werden.

Nadat we weer verrast werden met een forse regenbui, besloten we om in een kerk te schuilen.
Blijkbaar werd er, vaak om andere redenen bij deze kerk vaker bij de kerk gepauzeerd.
De mededeling bij de kerk om niet tegen de muren te plassen zegt voldoende.

Los van de regen liep de tocht vandaag naar wens. Een windje in de rug, was een leuke bijkomstigheid. Na ca 120 km kwamen we rond 16.45 uur in St Jean de Vieux aan.
Een vriendelijke mademoiselle bood aan om ons met haar auto te begeleiden naar onze locatie, die zoals zo vaak ergens “in de middle of nowhere” ligt.
Hier werden we hartelijk ontvangen door de heer des huizes, die ons vervolgens aan onze gastvrouw voorstelde.
Op ons verzoek was zij bereid onze fietskleding te gaan wassen. Na een lekker biertje en een verfrissende douche, maken we ons op om met de plaatselijk restauranthouder kennis te maken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Trudy ter Horst:
    25 mei 2022
    Zo dat is weer een heel verhaal en leuk om te lezen.Ik had net de tel.in de hand want ik heb zo koorrep en hoeft dit ding niet mee.Fijne tocht morgen.
  2. Johan en Siny Hulsink:
    25 mei 2022
    Mooi verhaal en veel succes!
  3. Harry Dik:
    Mooi verhaal.
    Toppers, nog een 'klein stukje' fietsen en jullie zijn in Spanje.

Succes !
  4. Jos Hobert:
    25 mei 2022
    Mannen geweldige prestatie die jullie leveren ondanks de pijntjes die inmiddels wel voelbaar zullen zijn
    Succes voor de volgende dagen wij blijven jullie volgen via jullie mooie reisverslagen
  5. Gilbert en Irma:
    25 mei 2022
    Erg leuk jullie verhalen te lezen. Knap hoor, wat een prestatie! Geniet van de rit en het samenzijn.
  6. Harry en Wilma Otten:
    25 mei 2022
    Heren, wat mooi om jullie verhalen en bevindingen te lezen en de foto's te zien. Nog heel veel succes en plezier gewenst.
  7. Lidy:
    25 mei 2022
    Weer een prachtig reisverhaal...nog even en jullie passeren de Spaanse grens..en weer een land achter jullie...en steeds dichter bij Santiago de Compostella....geniet van de avond..morgen een fijne voortzetting van de fietstocht...
  8. Wim en Jennie Langenhof:
    Geweldig
  9. Stefaan Kerkhof:
    26 mei 2022
    Succes mannen,wij van Think Pink komen er ook aan maar bijhalen zal er wel niet meer in zitten. Grtn,Stefaan
  10. Carla:
    Mannen, zet hem op! Wat een geweldige trip. Groeten Daniël en Carla
  11. Gerard en siny:
    26 mei 2022
    Wat een leuk verslag weer
    Petje af voor wat jullie doorstaan 😓
    Je maakt nog eens wat mee zo
    Hele fijne fietsdag vandaag mannen
    We blijven jullie volgen
    🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️
  12. Ria en Tonnie.:
    Toppers🚴🏻
  13. Gerrit Bruggeman:
    26 mei 2022
    Deze mooie reisverhalen doen mij denken aan de vele lange fietsreizen door Zwitserland en de groene weg naar de middellandse zee.
    Jullie zijn toppers na zoveel kilometers.
    Groet, Gerrit Bruggeman.
  14. AJHM Geerdinck:
    26 mei 2022
    Ook in Amersfoort volgen we jullie verrichtingen. Goed werk, mannen, dat teamwerk van jullie. Samen bereiken jullie het einddoel. Een hartelijke groet van ons.
    Fons en Rieni Geerdinck.
  15. Jos Hudepol:
    26 mei 2022
    Zo al jullie verslagen weer gelezen.
    Top dat jullie elkaar goed ondersteunen en het niet altijd mee zit.
    Ik ben regelmatig via de route national door Frankrijk naar Spanje gereden met de vrachtwagen.
    Petje af voor jullie dat het zo loopt .
    Hou mekaar gemotiveerd en kiek uut.
  16. Douwe Baas:
    26 mei 2022
    Heb nu eindelijk al jullie verhalen gelezen. Petje af, de afstanden die jullie door weer en wind fietsen, de sfeer die volgens mij uitstekend is en het goede doel. Ook de verhalen zijn erg mooi geschreven. Succes met jullie verdere avontuur!
  17. Henny Wermers:
    26 mei 2022
    Goed om te lezen dat jullie nu bij de "oude sint Jan" zijn. nog een paar kilometer en er wordt weer van taal gewisseld. Mooi om jullie verhalen te blijven lezen. zet hem op!!